Verslagen Overzicht Bewerken Verwijderen

Fat Tires in Spanje

Locatie : BTT Centre of Baix Emporda
WebLink voor ritinformatie : http://www.baixemporda-costabrava.org/en/tourism/333
Ola Amigo´s

Johan en ik hebben de bike vakantie van ons leven gehad! In Spanje aan de Costa Brava hebben we de ware mountainbike sport ontdekt. Zwaar, mooi, keihard, klote, geweldig, enorm, massief, alleen, met Spanjaarden, met andere Nederlanders, berg op berg af, afzien. Met andere woorden, volgend jaar waarschijnlijk weer... Over het weer gesproken, dat zat ons ook wel mee, vaak in de ochtend bewolking dus helemaal ok. We hebben 5 geweldige ritten gemaakt, dit had meer kunnen zijn als we niet 3 dagen moesten bijkomen van 1 nachtelijk avontuur in de plaatselijke bakvissen disco´s... De ritten zijn daar aangegeven met kleuren, Groen (voor bejaarden), Blauw (voor Nederlanders die bang zijn voor hoge bergen), Rood (voor de goeie technische klimmer) en Zwart (voor het ultime gebeuren). In het gebied waar wij zaten hebben ze 21! routes uitgezet! Kortom ff wat anders dan de Utrechtse heuvelrug....

Rit 1: Rode Route nummer 32, Calonge, Can Mont Mountain.

Het is de dag nadat ik ben aangekomen en Johan al wat versnaperingen tot zich heeft genomen. Na het ontbijt vertrekken we onwetend over wat komen gaat naar het VVV. Daar krijgen we een kaart te zien waarvan onze ogen van uitpuilen. Zoveel te fietsen hier? Niet wetende wat een rode route is pakken we er 1 van op papier 14 km vlak bij ons dorp Sant Antoni de Calonge. We beginnen voortvarend op zoek naar de route bordjes. Daar zijn ze, gelijk knallen we een droge beek in langs een huisje met een grote zwarte hond. Vol gas gaan we er vandoor voordat hij ons kan bijten. Dat volgas was wel bergop, dus na een km of wat begint meteen de vermoeidheid toe te slaan, steil omhoog over op wat lijkt een beek te zijn geweest. Dit trek ik niet, de reis nog in de benen, Johan die verderop over zijn zadel hangt gaat ook mee terug, alleen hier is niet te doen. Als je kwijt raakt wordt je de eerste weken niet gevonden. Toch nog effe 45 km vlak gereden. de kop is eraf. Maar voordat we hier weggaan gaat route 32 eraan!

Rit 2: Blauwe route nummer 2, River Ridaura

Geschrokken van het enorme natuurgeweld van de eerste rit kiezen we voor blauw. Dit blijkt inderdaad goed te doen, een lange route dat wel. Door mooie gebieden, op een gegeven moment zijn we echter wel de weg kwijtgeraakt. We kwamen gewoon uit op de snelweg! Met een gangetje van soms bijna 50 km p/u razen we over een smalle vluchtstrook richting caravan, het verkeer raast met 110 langs. Als we vallen dan komen we niet meer bij, geweldige ervaring dat wel. Volgende keer gewoon maar weer een rode of zwarte route? we spreken af dat we een korte zwarte doen.. pfff

Rit 3: Zwarte route nummer 31, Santa Maria de Bell-lloc

Vanaf Palamos maken we een rit eindelijk op een zwarte route. We beginnen met klimmen, over zand, grind, paadjes, bosgrond vanalles. Beneden stond de teller op 4 km, boven stond deze op 11 km. Er leek geen einde aan te komen bocht na bocht omhoog. Zwaar, soms te steil dus lopen, maar wel geweldig. Onderweg komen we 2 ouwe spanjaarden tegen die met een hondje lopen. Nadat wij zwaar bezweet en afgepeigerd bovenkomen volgen nog geen paar minuten die gasten weer! lopend! De mannen lachen wat, stomme Hollanders hebben natuurlijk alleen maar dijken thuis, ha ha ha. Boven fietsen we Willem uit Assen tegen het lijf, hij heeft GPS. Goeie uitvinding, we besluiten met hem verder te fietsen. Piep links, piep piep rechts, geweldig. Er volgt een afdaling die zijn weerga niet kent, wel 20 minuten keihard naar beneden over een droge beek, bosgrond, alles. Dit is het kado voor die lange klim echt geweldig. Uiteindelijk zeggen we Willem gedag en pakken we nog ff een berg over asfalt. Ook daar weer klimmen 4 km achterelkaar in een traag tempo. Wat een training vandaag, nu bier drinken en in het zwembad duiken... heerlijk.

Rit 4: Rode route nummer 32, nu echt!

Onze angstgegner van de eerste rit, we gaan er weer voor. Steil klimwerk wat niet lijkt op te houden, uiteindelijk komen we boven, voldaan maken we een foto van de top. Helaas rijden we ook hier weer ergens verkeerd maar wel weer en afdaling waar we bijna de 60 km halen.

Rit 5: Zwarte route nummer 33, Puig Cargol en Sant Cebria dels Alls

Dit is de koninginnerit uit deze buurt, de ultime kik voor volgens de kenners fitte en technisch goede bikers, wij dus... We hebben deze rit 1 keer uitgesteld door ff een nachtje door te gaan, maar hij kwam toch. De dag des oordeels was gekomen, nu weten we wat we kunnen. En inderdaad het was alles wat je je niet kan voorstellen. Ik weet het niet eens meer na te vertellen, wat ik wel weet is dat 700M hoogteverschil best veel is op dergelijke ondergronden en dat je keihard kan vallen als je niet oplet... Wij hebben de 33 gereden.....

Volgend jaar gaan we denk ik weer, als je nog niet weet waar heen gaat, bedenk dan dat je hier redelijk snel bent met de auto en dagelijks kan fietsen! Echt goed, wij hebben nog een paar routes niet gereden dus waarschijnlijk zijn we hier weer te vinden...